TÄSTÄ ELÄMÄ ALKAA

Hongalla on vahva tahtotila erottautua tavallisista talovalmistajista. Muuttuneen markkinatilanteen ja uusien aluevaltausten johdosta Hongalle muodostui tarve kirkastaa ja selkeyttää heidän brändiviestintäänsä. Olemmekin hioneet brändiä viimeiset vuodet tiiviisti yhdessä. Kiteytimme yhdessä Hongan kanssa sen, mistä Hongan brändi koostuu. Viestinnän ytimestä löytyy kiteytys Tästä elämä alkaa.

Vastavirta on onnistunut luomaan Hongasta mielenkiintoisemman sillä tavalla, että olemme löytäneet taas sen, mistä Honka-brändi koostuu. Tämä on mielestäni kaiken ydin – tämän johdosta pystymme kommunikoimaan avoimmemmin, että mitä me olemme ja miksi olemme olemassa.” –Joonas Rantala, Honkarakenteen markkinointipäällikkö

MAAILMAN ENSIMMÄINEN TEOLLINEN HIRSITALOVALMISTAJA

Brändiä ei kehitetä pelkästään pintaa kiillottamalla, vaan on mentävä syvälle ajatteluun ja toimintaan. Brändityön alussa avainasemassa olikin kehittää Hongan sisäisiä ajattelumalleja ja herättää uudelleen innostusta heidän omaa toimintaansa kohtaan.

Työskentely Vastavirran kanssa on ollut tosi inspiroivaa ja antoisaa, sekä myöskin hauskaa. Tällaisen brändin, joka on jo 60 vuotta toiminut ja jolla on vahva oma yrityskulttuuri niin sitähän ei voi kukaan ulkopuolelta vaan keksiä. Olemme tehneet hyvin tiiviisti yhteistyötä, ja se on onnistunut erinomaisesti. Vastavirta on tuonut yhteistyöhön ajattelumalleja ja työkaluja, jotka ovat kehittäneet myös meidän ajattelua aivan valtavasti.” –Sanna Huovinen, Honkarakenteen Markkinointijohtaja

brändin rakentaminen on maraton – ei pikajuoksu

Ajattelu

Halusimme porautua syvälle Hongan historiaan sekä heidän asiakkaidensa ja yleisesti ihmisen sielunmaailmaan. Työmme oli haastaa ja kirkastaa, miksi Honkarakenne on olemassa ja miten brändin ydin näkyisi konkreettisesti kaikessa toiminnassa ja viestinnässä. Uuden talon, vapaa-ajan asunnon tai julkisen rakennuksen hankkiminen on lähes aina iso muutos parempaan ja uuden alkuun. Tästä elämä alkaa -kiteytyksen ytimessä onkin asumisen ja elämän unelmien toteutuminen sekä uuden elämän alku.

Toimenpiteet

Vastavirta sai tehtäväkseen suunnitella ja toteuttaa uuden brändin mukaisia toimenpiteitä sekä Suomeen että kansainvälisille markkinoille. Kesän 2017 asuntomessuille suunnittelemamme mielenkiintoinen ja houkutteleva messukonsepti valittiin asuntomessuilla vuoden parhaaksi. Koska Hongan intohimona on rakentaa luonnon parhaista raaka-aineista kestäviä taloja, joissa ihmiset asuvat ja voivat paremmin, päädyimme toimimaan uuden konseptimme mukaisesti. Hongan visuaalisesti tyylikkäälle messuosastolle hankittiin tuhansia männyn taimia jaettavaksi. Halusimme, että jokaisella on mahdollisuus istuttaa haluamaansa paikkaan uuden elämän alku. Elämän alku, joka on mukana pysäyttämässä ilmastonmuutosta kasvaessaan ja kaadettaessaan voi päätyä Honka-kodin raaka-aineeksi. Tällä tavalla loimme taimelle tärkeän merkityksen.

Kohtaamisten lisäksi olemme suunnitelleet ja toteuttaneet sekä Suomen markkinoille että ulkomaille lukuisia erilaisia uuden brändin mukaisia materiaaleja kuten filmejä, videomateriaaleja, esitteitä, kuvia, tekstejä sekä myynnin työkaluja.

Viestintä

Tästä elämä alkaa -kiteytys tarkoittaa myös viestinnässä ja mainonnassa elämänmakuista ja -tuoksuista, helposti lähestyttävää dialogia. Vastavirta on suunnitellut Hongalle kokonaan uuden kuvalinjan tukemaan brändiviestintää. Tyhjät talot ja liika säntillisyys saivat jäädä taka-alalle, kun tilalle saapuivat elämänmakuisuus ja arki talojen sisällä. Nykyisessä kuvamaailmassa onkin sallittua näyttää jalat rennosti seinää vasten ja lasten suut mustikassa. Brändi-, fiilis-, mainos- ja tuotekuvien lisäksi olemme työstäneet videoita somekäyttöön, 360-kuvan kampanjasivulle sekä näyttävän mainoskuvan ja -kampanjan uudesta VISTA-talomallista.

Asumisen ja sisustamisen lehdissä julkaistu mainos noteerattiin myös kuukauden aikkarimainoskilpailussa.

UUDEN ELÄMÄN ALKUJA JO 60 VUOTTA

Honka täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi olemme työstäneet brändifilmin, jossa yhdistyy sekä yrityksen historia että nykyaika. Lisäksi olemme suunnitelleet 60-vuotisjuhlatunnuksen ja -ilmeen. Juhlavuosi on lähtenyt näyttävästi käyntiin kampanjalähdöillä niin digitaalisissa kanavissa, printeissä kuin Suomen suurimmissa hiihtokeskuksissa.

Honkarakenne 1

We make your brand interesting.