Voiko vastuullisuusviestintä olla mielenkiintoista ja hauskaa?

Meidän missiona on tehdä asiakkaan brändistä mielenkiintoinen. Vantaan Energia puolestaan uskoo roskattomaan huomiseen ja ihmisen haluun kierrättää. Se on panostanut vuosien ajan vastuulliseen ja ympäristöystävälliseen toimintaan ja viestintään. Huomasimme, että Vantaan Energia haluaa innostaa meitä kaikkia kierrättämiseen sekä opettaa meitä paremmiksi lajittelijoiksi.

Mutta miten lisätä vastuullisuusviesteihin innostusta ja roskien lajitteluun sporttia? Vastavirta ideoi ja luovasti suunnitteli tähän tarpeeseen Roskien lajittelun SM-kisat, eli Roskamestari-kampanjan. Tavoitteena oli tartuttaa ihmisiin lajitteluinnostusta historian ”hauskimmalla ja hikisimmällä” vastuullisuuskampanjalla.

Ensimmäiset Roskien lajittelun SM-kisat käytiin vuonna 2016 ja tänä vuonna ilmiö kasvoi edelleen. Konsepti tavoittaa ihmiset livenä turuilla ja toreilla, digipelinä, median kautta, mainonnalla ja sosiaalisessa mediassa.

Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL palkitsi Vantaan Energian vuoden 2016 parhaasta yhteiskunnallisesta viestinnästä. Vastavirta on Roskien lajittelun SM-kisakonseptin myötä ollut mukana auttamassa Vantaan Energiaa saavuttamaan tämän palkinnon.

vantaanenergia_roskamestari2016-kuutio_rata

– Joidenkin jätteiden kierrätys on ihmisille tutumpaa kuin toisten. Siksi jopa ongelmajätteitä ja sähkölaitteita päätyy yhä kaatopaikalle. Haluamme herätellä ihmiset innostumaan kierrätyksestä ja lisätä tietoa siitä, mihin keräysastiaan mitäkin kuuluu lajitella. Koska suomalaiset ovat kilpailuhenkistä kansaa, mikä olisi parempi tapa kuin leikkimielinen SM-kilpailu, jossa voi päihittää naapurin tai työkaverin, summaa Vantaan Energian viestintä- ja henkilöstöjohtaja Mervi Suorsa.

Pelillisyyttä ja kansainvälisen hitin ainekset

Roskien lajittelun SM-kisaan kuuluu osakilpailuja ympäri Suomen sekä finaali Tikkurila Festivaalin päälavalla. Kilpailu käydään vauhdikkaalla lajitteluradalla, jossa testataan kilpailijoiden tietoutta siitä, mihin keräysastiaan mikäkin roska kuuluu. Kilpailuun on helppo osallistua vaikka ohimennen kauppamatkalla, mutta se on innostanut mukaan myös työporukoita.

Kampanjan tärkeä osa on digitaalinen Roskapeli, jolla voi treenata lajittelua tai osallistua itse SM-kisaan. Vuonna 2017 digipeli laajeni mobiiliversiolla. Vuoden 2016 Roskapeliä pelattiin yli 10 000 kertaa.

– Roskapelissä oppii kuin ohimennen, miten erilaisia roskia kuuluisi lajitella. Peliä voi käyttää apuna vaikka koulujen opetuksessa, Suorsa vinkkaa.

Vuoden 2017 Roskamestariksi kruunattu henkilö voitti kahden hengen matkan Singaporeen, maailman siisteimpään kaupunkiin.

vantaanenergia_roskamestari2016-sekajatekuutiot

Media mukana kampanjassa

Roskien lajittelun SM-kisan herättämän mediahuomion myötä Vantaan Energia on päässyt tuomaan tärkeinä pitämiään vastuullisuusteemoja esille. Mediahuomion on mahdollistanut myös osaava PR-työskentelymme.

Lukuisten pienempien medioiden lisäksi SM-kisakonseptista on uutisoitu mm. seuraavissa valtakunnallisissa päämedioissa:

Ylen Aamu-TV

Kauppalehti

Turun Sanomat

Radio SuomiPop

MTV Uutiset

YLE Puhe

Iltasanomat

Iltalehti

Aamuset

We make your brand interesting.