Voiko vastuullisuusviestintä olla mielenkiintoviestintää parhaimmillaan?

Vastavirran missiona on tehdä asiakkaan brändistä mielenkiintoinen. Vantaan Energia puolestaan uskoo roskattomaan huomiseen ja ihmisen haluun kierrättää. Se on panostanut vuosien ajan vastuulliseen ja ympäristöystävälliseen toimintaan ja viestintään. Huomasimme, että Vantaan Energia haluaa innostaa meitä kaikkia kierrättämiseen sekä opettaa meitä paremmiksi lajittelijoiksi.

Mutta miten tehdä hieman tylsästä vastuullisuusviestinnästä innostavaa ja mielenkiintoista? Vastavirta ideoi ja luovasti suunnitteli tähän tarpeeseen Roskien lajittelun SM-kisat. Tavoitteena on ollut tartuttaa ihmisiin lajitteluinnostusta historian ”hauskimmalla, mielenkiintoisimmalla ja hikisimmällä” vastuullisuuskampanjalla, toteaa Vastavirran toimitusjohtaja Jan Grehn.

Ensimmäiset Roskien lajittelun SM-kisat käytiin vuonna 2016 ja vuonna 2018 SM-kisat ovat olleet suuremmat ja suosituimmat kuin koskaan. Kauden 2018 uutuutena valloitti lasten sarja, joka on menestyksekkäästi innoittanut myös perheen pienet  testaamaan lajittelutaitoja ympäri maan! Innostuneen median lisäksi konsepti on tavoittanut niin aikuiset kuin lapset livenä turuilla ja toreilla, digipelinä, median kautta, mainonnalla ja sosiaalisessa mediassa.

Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL palkitsi Vantaan Energian vuoden 2016 parhaasta yhteiskunnallisesta viestinnästä. Vastavirta on Roskien lajittelun SM-kisakonseptin myötä ollut mukana auttamassa Vantaan Energiaa saavuttamaan tämän palkinnon.

Mitä töitä tämä menestyskonsepti ja -kampanja on pitänyt sisällään?

  • Ideointia ja konseptointia
  • Ilmeen & konseptin design, visuaalisuus ja toteutus
  • Kampanjasuunnittelua & kampanjan ja osakilpailuiden toteutus avaimet käteen -periaatteella
  • Pelisuunnittelua ja toteutusta
  • Digipelisuunnittelua ja mobiilitoteutusta
  • Mainonnan suunnittelua ja toteutusta lähes kaikissa medioissa: printti, televisio, radio, digi, some ja tapahtuman aikaista viestintää
  • Digisuunnittelua ja videotöitä
  • Viestintä ja PR
  • Rautaista projektin johtoa
vantaanenergia_roskamestari2016-kuutio_rata

– Joidenkin jätteiden kierrätys on ihmisille tutumpaa kuin toisten. Siksi jopa ongelmajätteitä ja sähkölaitteita päätyy yhä kaatopaikalle. Haluamme herätellä ihmiset innostumaan kierrätyksestä ja lisätä tietoa siitä, mihin keräysastiaan mitäkin kuuluu lajitella. Koska suomalaiset ovat kilpailuhenkistä kansaa, mikä olisi parempi tapa kuin leikkimielinen SM-kilpailu, jossa voi päihittää naapurin tai työkaverin, summaa Vantaan Energian viestintä- ja henkilöstöjohtaja Mervi Suorsa.

Pelillisyyttä ja kansainvälisen hitin ainekset

Roskien lajittelun SM-kisaan kuuluu osakilpailuja ympäri Suomen sekä finaali Tikkurila Festivaalin päälavalla. Kilpailu käydään vauhdikkaalla lajitteluradalla, jossa testataan kilpailijoiden tietoutta siitä, mihin keräysastiaan mikäkin roska kuuluu. Kilpailuun on helppo osallistua vaikka ohimennen kauppamatkalla, mutta se on innostanut mukaan myös työporukoita.

Kampanjan tärkeä osa on digitaalinen Roskapeli, jolla voi treenata lajittelua tai osallistua itse SM-kisaan. Vuonna 2017 digipeli laajeni mobiiliversiolla. Vuoden 2018 Roskapeliä pelattiin yli 10 000 kertaa.

– Roskapelissä oppii kuin ohimennen, miten erilaisia roskia kuuluisi lajitella. Peliä voi käyttää apuna vaikka koulujen opetuksessa, Suorsa vinkkaa.

Vuoden 2018 Roskamestariksi kruunattu Aleksi voitti kahden hengen matkan Singaporeen, maailman siisteimpään kaupunkiin.

Media mukana kampanjassa

Roskien lajittelun SM-kisan herättämän mediahuomion myötä Vantaan Energia on päässyt tuomaan tärkeinä pitämiään vastuullisuusteemoja esille. Mediahuomion on mahdollistanut myös osaava PR-työskentelymme.

Lukuisten pienempien medioiden lisäksi SM-kisakonseptista on uutisoitu mm. seuraavissa valtakunnallisissa päämedioissa:

Ylen Aamu-TV

Kauppalehti

Helsingin Sanomat

Turun Sanomat

Radio SuomiPop

MTV Uutiset

YLE Puhe

Iltasanomat

Iltalehti

Aamuset

We make your brand interesting.